התקנת מערכות גילוי אש

R-RR מערכות כיבוי וגילוי אש
מערכות גילוי אש

מערכת אזעקת אש מורכבת ממכשירים אלקטרוניים שונים הפועלים יחד כדי לזהות ולהודיע ​​לאנשים על שריפה או מצב חירום אחר. עם השנים מערכות אזעקת האש השתכללו יותר ויותר, לכן הקמנו מדריך שיעזור לך להבין את כל הרכיבים של מערכת גילוי אש ולהפיק את המיטב מהטכנולוגיה החיונית הזו.

היסטוריה קצרה של מערכות גילוי אש

מערכות אזעקה התפתחו במידה ניכרת מאז שפרנסיס רובינס אפטון, מקורבו של תומאס אדיסון, רשם פטנט על מערכת האזעקה האוטומטית הראשונה בשנת 1890. כעבור 12 שנים, באנגליה, ג'ורג 'אנדרו דרבי פיתח את מערכות גילוי החום והעשן הראשונות, ובשנת 1965 פעל על ידי סוללה. אזעקות עשן הופיעו לראשונה. מאז שנות השמונים, קודי בנייה מחייבים התקנה ושימוש של אזעקות עשן המופעלות באמצעות סוללות.

כיצד פועלות מערכות גילוי אש?

מטרתה העיקרית של מערכת גילוי אש אוטומטית היא לאתר שריפות ולהודיע ​​במהירות גם לדיירי הבניין וגם לשירותי החירום ממיקום נשלט ומפוקח באופן מרכזי. מערכות אלה גם עוקבות, ומזהות את מיקום המקורות והמקורות שלהן וחושות בעיות בחיבורים ובחיווט שעשויים למנוע את פעולתה התקינה של המערכת. בעיקרו של דבר, למערכות גילוי אש יש ארבע פונקציות עיקריות.

  • איתור
  • התראות
  • ניטור
  • שליטה

 

מערכות מתקדמות מאוד אלה משתמשות ברשת מכשירים, מכשירים ומערכות בקרה לביצוע ארבע פונקציות אלה. כדי לעזור לך להבין טוב יותר את פעולותיה של מערכת אזעקה, נדון בהמשך על כל רכיב.

רכיבי מערכת אזעקה

מערכת אזעקת אש מורכבת מחלקים רבים, אך אל תתנו לזה לבלבל אתכם – אנו נסביר מה כל רכיב עושה.

1. לוח בקרת אזעקת אש

לוח הבקרה של אזעקת האש, המכונה בדרך כלל בקיצור FACU, הוא "המוח" של המערכת. הוא מקבל הודעות מהמכשירים והגלאים השונים, המכונים גם כניסות, ומבצע את הפונקציות הבאות.

  • הפעלת התראות:  עם קבלת אותות מהכניסות, ה- FACU יפעיל את התקני ההודעות הדרושים, הידועים גם בשם פלטים. זה מתריע בפני אנשים בסביבה כי התרחשה בעיה.
  • זיכרון במעלית:  ה- FACU יכול להתחבר גם למעליות, מה שמבטל את האפשרות שמעלית תסיע אנשים כאשר יש אש או עשן.
  • כיבוי מערכת HVAC:  אם הם מגלים עשן בצינור אוויר, מערכות אזעקת אש רבות יסגרו את יחידת הטיפול באוויר ובכך ימנעו התפשטות עשן לחלקים אחרים של הבניין.
  • הודעת מרכז ניטור אזעקה:  ה- FACU יתריע גם על תחנת ניטור מרחוק מרחוק, אשר, בתורו, תודיע לשירותי החירום.

מזעור אזעקות שווא

מערכת אזעקות אש מעוצבת או מותקנת בצורה גרועה, שאינה מקבלת תחזוקה שוטפת, תגרום לאזעקות שווא תכופות ויגרמו לאנשים לקחת אותם פחות ברצינות. כאשר שומעים אזעקת אש, אנשים רבים מניחים כי אין בכך סיבה לדאגה אלא אם כן הם מריחים עשן או רואים להבות.

כדי למזער את השכיחות של אזעקות שווא, תעשיית אזעקות האש דחפה לתכנון נכון של המערכת, התקנה, בדיקה, תחזוקה ובדיקה.

סוגי מערכות אזעקת אש

מערכת גילוי אש יכול להיות אחד משני סוגים.

התקנת מערכות גילוי אש
התקנת מערכות גילוי אש
  • ניתן לכתובת : פאנלים ניתנים לכתובת פיקוח על כל רכיבי האזעקה בנפרד. לכל מכשיר יש כתובת נפרדת המאפשרת לפאנל לדעת את מצבו, כמו האם הוא פועל כרגיל, בדאגה או בצרה. למשל, מערכות הניתנות לכתובת מאפשרות לעובדים בדלפק הקבלה של המלון לדעת את המיקום המדויק של האירוע על ידי התבוננות בתצוגת לוח האזעקה.
  • לא ניתן לכתובת:  סוג זה של מערכת מכניס את כל המכשירים היזמים באזורים, כלומר משתמשים צריכים פיזית לבדוק כל מכשיר באזור זה כדי למצוא את המכשיר שנמצא באזעקה. לדוגמא, אם יש לך מערכת שאינה ניתנת להתייחסות והאזעקה נכנסת, היא תגיד לך משהו כמו "אזור אזעקה 3, קומה רביעית".

מרבית בעלי הנכסים והמנהלים מעדיפים מערכות שניתן להתייחס אליהם, מכיוון שהם מודיעים לך על מיקום האזעקה הספציפי ומעריכים את המצב הרבה יותר מהר. כמה מערכות אזעקת אש יכולים גם להודיע ​​על תחנות ניטור אזעקה מרוחקות, אשר לאחר מכן יכולות ליצור קשר עם שירותי החירום. מרבית חוקי המדינה אינם מאפשרים לפאנלים ליצור קשר ישיר עם מכבי האש.

שלושת המצבים של מערכת גילוי אש

מערכות אזעקת אש עוקבים ברציפות ומציינים את מצב מערכת אזעקת האש. לרוב המערכות קיימות שלוש מצבים אפשריים.

  • רגיל:  "רגיל" פירושו שכל המכשירים, ההתקנים, המעגלים והחיווט פועלים כראוי ושאין אזעקות פעילות.
  • אזעקה:  מצב זה מציין אזעקה פעילה.
  • צרות:  אם מתפתח חיווט פתוח או קצר במעגלים המחברים את ההתקנים היזומים ולוח האש, או אם חיבור קו הטלפון של המערכת אינו פועל, המערכת תעבור למצב "תקלה", אשר לוח הבקרה יציג.

2. התקני ייזום

מכשירי התנעה יוזמים אזעקות, ובדיוק כמו מערכות אזעקה, הם יכולים להיות ניתנים לכתובת או שלא ניתנים לכתובת. חלק ממכשירי הייזום, כמו מתגי זרימת מים, אינם ניתנים לכתובת באופן מסורתי, אך הם מתחברים למודולים הניתנים לכתובת. למתגים יכולים להיות כתובות ספציפיות המאפשרות להם לתקשר עם מערכות ניתנות לכתובת.

ישנם סוגים רבים של מכשירי ייזום. בנוסף למתגי זרימת מים, התקני התחלה יכולים להיות גם:

  • התקני משיכה
  • גלאי תעלות
  • גלאי עשן
  • גלאי קרן
  • גלאי חום
  • מתגי חבלה
  • גלאי שאיבת אוויר

3. התקני תחנות

התקן משיכה היא ככל הנראה רכיב מערכת גילוי האש המוכר לכם ביותר. זהו מכשיר המופעל ידנית היוזם אות אזעקה כאשר מישהו מושך בידית שלו. בעוד שעשן עשוי להימשך מספר דקות עד לגלאי עשן, אתה יכול להפעיל תחנת משיכה תוך מספר שניות בלבד משריפה או חירום אחר, המאפשר פינוי מהיר וזמני תגובה מהירים יותר על ידי מכבי האש. תחנות משיכה קיימות בגדלים וצורות שונות ויכולות להגיע עם כיסויי מגן על פי בקשה.

4. גלאי עשן

גלאי עשן הוא מכשיר היוזם אות אזעקה כאשר הוא חש עשן. ישנם שני סיווגים של מכשירים אלה, בהתאם לסוג החיישן בו הם משתמשים לגילוי חלקיקי עשן.

  • גלאי יינון: גלאים  אלה מכילים עקבות זעירים של חומר רדיואקטיבי בין שתי לוחות טעונים חשמליים. יונים זורמים בין שתי הלוחות הטעונים הללו, אך חלקיקי עשן משבשים זאת. אם זה קורה, גלאי העשן נכבה.
  • גלאים פוטו-אלקטריים: גלאים פוטו-  אלקטריים פולטים קרני אור LED בתא הגילוי שלהם. כאשר חלקיקי עשן נכנסים לתא זה, הם מפזרים את קרן האור, ומסיטים חלק ממנה על החיישן הפוטואלקטרי של הגלאי. כאשר החיישן מזהה את האור הזה, האזעקה נכבת.

5. גלאי תעלות

גלאי תעלות הם גלאי עשן המותקנים בצינורות מיזוג אוויר וחימום. הם סוגרים יחידות טיפול באוויר ומונעים עשן לעבור בכל רחבי הבניין דרך צינורות האוויר.

6. גלאי חום

גלאי חום הם מכשירי גילוי אש המצוידים בחיישנים המגיבים לחום. ישנם שני סוגים עיקריים של גלאי חום.

  • גלאי חום  בקצב עלייה: גלאי חום מסוג זה יגיב אם הטמפרטורה עולה בקצב העולה על ערך מוגדר.
  • גלאי חום בטמפרטורה קבועה: גלאי חום בטמפרטורה  קבועה יגיבו כאשר אלמנטים התפעוליים שלהם מגיעים לטמפרטורה קבועה מראש או עולים עליהם. ישנם שני סוגים של גלאי טמפרטורה קבועים: גלאים לינאריים, העוקבים אחר הטמפרטורה בכל אזור, וגלאים נקודתיים, העוקבים אחר הטמפרטורה במקום ספציפי אחד.

7. גלאי אור

גלאי עשן מסוג זה מקרין אלומת אור על פני האזור עליו הוא מגן. אם עשן יעבור את נתיב הקורה, הגלאי יגיב.

8. גלאי עשן לשאיבת אוויר או דגימת אוויר

סוג זה של גלאי משתמש בצינורות כדי להעביר אוויר או עשן לגלאי מרכזי המצויד בחיישן שיכול לזהות שינויים זעירים בהרכב הכימי של האוויר. גלאים אלה בדרך כלל רגישים מאוד.

9. מתגי זרימת מים

מתגי זרימת מים משתמשים במשוטים הנמצאים בתוך צנרת מלאת מים שיגיבו אם מים יזרמו. במערכות מתזים, העיצוב שלהם מאפשר להם לעבוד אם מים זורמים מממטרה אחת בלבד.

10. מתגי חבלה

מתג חבלה הוא מכשיר ייזום פיקוח הפועל אם מישהו מזיז את השסתום שלו ממצבו הרגיל.

11. התקני התראה

מכשירים אלה שולחים התראה חזותית או קולית כדי להתריע בפני דיירי הבניין להתפנות.

12. מכשירים נשמעים

מכשירים נשמעים כוללים סירנות, פעמונים וקרניים.

13. סימון ונראות

לשלוח הודעות על ידי הבהוב אור.

14. מכות / קרניים

מכשירים אלה שולחים התראות על ידי הבהוב נורה והבהרת צפירה כדי להתריע בפני אנשים להגיב.

15. חייגנים

בחלק ממערכות אזעקת האש חייגנים פנימיים או חיצוניים המשמשים ליצירת קשר עם מרכזי ניטור או תחנות קבלת אזעקה. מתקשרים יכולים להשתמש באותות רדיו, קווי טלפון או חיבור לאינטרנט כדי לשמור על קשר. בפאנלים עשויים להיות חייגנים מובנים או מתקשרים.

16. ספקי כוח NAC

המערכות של ימינו דורשות התקני התראה רבים אשר זקוקים לספקי כוח נוספים המכונים ספקי כוח התראות או ספקי כוח NAC. אתה יכול למצוא אותם על ידי הלוח הראשי או להפיץ ברחבי הבניין לפי הצורך.

כיצד משתלבות מערכות גילוי אש עם טכנולוגיה אחרת לבטיחות חיים?

לפעמים, קודי בנייה מחייבים שילוב בין מערכות גילוי אש וטכנולוגיה אחרת. עם זאת, במקרים אחרים, האינטגרציה היא אופציונאלית ורצונית, כמו שילוב עם מערכות תאורה, מערכות HVAC, מנעולי דלתות ומערכות אבטחה. בעוד שמערכות אלה נזקקו מבחינה היסטורית לתקשורת רשת עצמאית, הם יכולים כעת לפעול על תשתית משותפת, לחסוך לך כסף ולייעל תהליכים.

כמה דוגמאות לפונקציות ומערכות המקובלות בדרך כלל עם מערכות אזעקת אש הן:

  • מערכות כיבוי כגון מערכות ספרינקלרים אוטומטיות
  • הפסקת חשמל וזיכרון מעליות
  • ניהול עשן
  • בקרת מאוורר ומניפה של HVAC
  • נעילת דלת ושחרור דלתות
  • מערכות אבטחה
  • מערכות התראות המוניות
  • ניטור מטפים

על פי  הקוד הלאומי לאזעקת אש ואיתות , חלק מהאמור לעיל הם "פונקציות בטיחות אש" שנועדו לשפר את בטיחות החיים של הדיירים או לשלוט על התפשטות האש. אתה יכול לבחור לשלב פונקציות או מערכות אחרות מסיבות שונות, כגון היתרונות התפעוליים שלהן, שיתוף מידע וחיסכון בעלויות.

באיזו תדירות אתה צריך לבדוק אזעקות אש?

תוכל ללמוד על הדרישות לבדיקה, בדיקה ותחזוקה של מערכות גילוי אש, כולל מכשירי התראה והתקני ייזום שלהן, בבירור עם כיבוי האש מה התקנות הלרוונטיות לעת הבירור, שכן התקנים משתנים מפעם לפעם

בדיקות חזותיות

עליך לבדוק את רכיבי אזעקת האש שלך באופן חזותי בכל שבוע, חודש, שישה חודשים או פעם בשנה, על פי לוח הזמנים של NFPA 72 בטבלה 14.3.1. עם זאת, לוחות הזמנים הללו עשויים להשתנות בהתאם לחוקים המקומיים שלך, כמו גם לסמכות השיפוט של הרשות. בדיקות ויזואליות סטנדרטיות כוללות את הדברים הבאים.

  • ציוד בקרה:  בדקו זאת מדי שבוע כדי לוודא שהמערכת עובדת כהלכה. זה כולל בדיקת נוריות LED, ספק כוח, נתיכים ובדיקה אם יש אותות תקלה.
  • סוללות:  תלוי בסוג המצברים שיש לכם, עליכם לבדוק אם מדובר בדליפות וקורוזיה פעם או פעמיים בחודש.
  • גלאי חום, גלאי צינורות וגלאי עשן:  בדקו אלה חצי שנה.

עליך לבדוק את כל הציוד מדי שנה כדי לוודא שאין שינויים המשפיעים על ביצועיו.

בדיקה

בדיקת רכיבים כוללת יותר שלבים מאשר בדיקות חזותיות, אך אין צורך לעשות זאת בתדירות גבוהה. למרות שמספר רכיבים דורשים בדיקה חצי שנתית, רוב המרכיבים זקוקים לבדיקות של פעם בשנה בלבד, על פי טבלת 14.4.3.2 של NFPA 72. כמו בבדיקות, לוח הזמנים לבדיקה שלך יכול להשתנות בהתאם לחוקים המקומיים ולסמכות השיפוט של הרשות. להלן מספר דוגמאות לבדיקות רכיבים.

  • ציוד בקרה:  עליכם לבדוק זאת פעם בשנה בכדי לאשר קבלה נכונה של אותות אזעקה, פיקוח ותקלות.
  • אותות תקלות ביחידת הבקרה:  עליך לבדוק ולאמת אותות תקלות חזותיים ושמעיים מדי שנה.
  • ספק כוח משני:  בדוק זאת על ידי ניתוק כל ספקי החשמל העיקריים שלך.
  • התקני ייזום:  עליך לבדוק את אלה כדי לוודא שהם פועלים כמתוכנן ומשדרים את האות ליחידת הבקרה שלך. זה אומר שעליך לבדוק את גלאי העשן שלך עם עשן או סימולטור עשן מקובל, וגלאי החום שלך חייבים לבצע בדיקת חום.
  • מכשירי התראה לאזעקה:  עליך לבדוק ויזואלית ונשמעת כי הם פועלים כראוי.

תחזוקה

עליכם לתחזק את רכיבי מערכת אזעקת האש שלכם בהתאם להוראות שפרסם היצרן. באיזו תדירות אתה מבצע תחזוקה תלוי בתנאי הסביבה וכן בסוג הציוד שברשותך. אופן הניקוי של רכיבי המערכת תלוי במיקומם ובהנחיות היצרן.

אהבתם שתפו:
צריכים גלאי עשן או מטף כיבוי עד הבית כולל התקנה?

נא למלאות את הפרטים ונציג יחזור אליכם להצעת מחיר משתלמת במיוחד עבורכם!

 חברתנו מתמחה בכל הקשור לשירות מערכות כיבוי אש מתקדמות – התקנת גלאי עשן, מטפים, ספרינקלרים ועוד

קהל לקוחותינו הינם אנשים פרטיים, לקוחות עסקיים, חברות, גופים ציבוריים, חברות סטארט אפ, מפעלים ועוד.

הטוב ביותר לבית ולעסק שלכם במחיר הוגן כולל אחריות ושרות עד הבית.

קידוש השם 1, ראשון לציון
055-9781402

מידע נוסף
התקנה ותחזוקה של גלאי עשן

התקנה ותחזוקה של גלאי עשן

אם אתה כמו רוב בעלי בתים, אתה רוצה לעשות כל שביכולתך כדי להגן על הבית שלך ועל אלה שאתה אוהב שגרים שם. התקנת גלאי עשן היא דרך משמעותית

ביקורת כיבוי אש

ביקורת כיבוי אש

למה עלי לצפות במהלך בדיקה ובדיקה של אזעקת אש? החל מתרגילי אש בבתי ספר, ובסופו של דבר במקום העבודה, אזעקות נורות ואורות מהבהבים הם לרוב

מדריך סוגי גלאי עשן

מדריך סוגי גלאי עשן

מדריך לרכישת גלאי עשן ופחמן חד חמצני התקנה ותחזוקה של גלאי עשן ופחמן חד חמצני (CO) יכולים להציל את חייכם. למרבה המזל, הם זולים וקלים

שווה קריאה
ביקורת כיבוי אש
ביקורת כיבוי אש

למה עלי לצפות במהלך בדיקה ובדיקה של אזעקת אש? החל מתרגילי אש בבתי ספר, ובסופו של דבר במקום העבודה, אזעקות נורות ואורות מהבהבים הם לרוב

קרא עוד »
צרו קשר להצעת מחיר

נא למלאות את הפרטים ונציג יחזור אליכם להצעת מחיר משתלמת במיוחד עבורכם!

דילוג לתוכן