כיצד פועלים ספרינקלרים מתזי אש?

R-RR מערכות כיבוי וגילוי אש
כיצד פועלים ספרינקלרים מתזי אש

כולם מכירים אותם – הספרינקלרים האוטומטיים הבולטים דרך תקרות המציעות הגנה במקרה של שריפה.

אך בעוד שרובם מודעים להם, לרבים יש הרבה בלבול ותפיסות מוטעות לגבי האופן שבו מערכות כיבוי האש פועלות בפועל.

תפיסות מוטעות על ספרינקלרים

ראשית, זה עשוי להיות מועיל לעשות סדר לגבי כמה תפיסות מוטעות נפוצות ועלולות להזיק לאנשים רבים בנוגע למתזים וכיצד הם עובדים.

להלן רק כמה תפיסות מוטעות:

  • עשן מפעיל מתז אש
  • ברגע שממטרה אוטומטית אחת מופעלת, כל הממטרות האוטומטיות במערכת מופעלות יחד
  • הפעלת ספרינקלרים באש פירושה אוטומטית נזקי מים מסיביים
  • גלאי עשן מפעילים מתזי אש
  • מתזי כיבוי יכבו אוטומטית לאחר שריפה תהיה בשליטה

המשך לקרוא כדי ללמוד כיצד מתזים באמת עובדים, כך שאתה והרכוש שלך יוכלו להיות מוכנים יותר במקרה של שריפה.

חלקים בסיסיים של מערכת ספרינקלרים

כדי להבין טוב יותר כיצד המערכת פועלת כולה, כדאי להכיר את החלקים השונים המרכיבים מערכת ספרינקלרים :

  • מתזים אוטומטיים : החלק של מערכת מתזי האש שאתה רואה ברחבי הבניין המפיץ את המים על האש. יש מגוון רחב של סוגי ספרינקלרים אוטומטיים המתאימים לצרכים ולהגדרות שונות.
  • אלמנט רגיש לחום : רכיב של כל ממטרה אוטומטית, האלמנט הרגיש לחום, הוא הטריגר החשוב ביותר שמפעיל את הממזר. הסוג הנפוץ ביותר של אלמנט רגיש לחום הוא נורת זכוכית מלאה במעין נוזל על בסיס גליצרין אשר מתרחב ומתפוצץ בתגובה לטמפרטורות הקשורות באש, בדרך כלל בין 57-74 מעלות צלזיוס.
  • צינורות צלביים ועיקריים של מערכת מתזים: הצינורות העוברים מעל לתקרות ומאחורי הקירות המובילים ומחזיקים את המים בלחץ אשר יתפזרו דרך המתזים האוטומטיים במקרה של שריפה.
  • סיכוני מערכת ספרינקלרים : הצינורות המחברים את מערכת הספרינקלרים הצולבים והעיקריים לאספקת המים הביתית לבניין.
  • מודדי לחץ של מתזי אש: מדים המודדים את לחץ המים בתוך מערכת המתזים בכדי לציין אם קיים לחץ מספיק או לא להעביר מים ביעילות דרך המערכת במקרה של שריפה.
  • שסתומי בקרת מערכת: שסתומים המשמשים לניקוז, בדיקה ובידוד של חלקים ספציפיים במערכת מתזי האש.
  • מתג זרימת מים: מתג המופעל כאשר מים עוברים דרך מערכת המתזים השולחים אזעקה כדי להתריע בפני הרשויות המקומיות כי המערכת הופעלה.
  • אזעקת מים: מכשיר שמשמיע אזעקה כאשר מים זורמים באופן פעיל דרך מערכת המתזים.
  • ניקוז ראשי: היכן ניתן לנקז ולהסיר את מי המערכת במקרה של תחזוקה או בדיקה.

כעת, לאחר שהוגדרו המרכיבים העיקריים של מערכת המתזים, יהיה קל יותר להבין כיצד החלקים עובדים יחד בכדי לגרום למערכת כולה לעבוד.

כיצד מפעילים ספרינקלרים?

כפי שעכשיו יתברר מהאמור לעיל, ספרינקלרים אוטומטיים מופעלים בחום, ולא מופעלים עשן, והם מפעילים ספרינקלר אוטומטי אחד בכל פעם ברוב המערכות.

ברוב מערכות הצינור הרטובות והיבשות , מתזים אוטומטי מופעל כאשר החום מגיע לטמפרטורות הקשורות באש, בדרך כלל בטווח של 57-74 מעלות צלזיוס, תלוי במערכת.

לאחר מכן יופעל רק המתז האוטומטי החווה טמפרטורות אלו, המתרחש כאשר נורת הזכוכית הרגישה לחום נשברת בתגובה לחום.

ברגע שהנורה נשברת, המים של מערכת המתזים ישתחררו דרך הממטרה האוטומטית ויזרמו מטה ויוצאים מעל האש, מדכאים את האש ומונעים את התפשטותה והצתה מחדש. מכיוון שרוב ממטרות האש מפעילות רק במתזים האוטומטיים במקום בו נמצאת האש, לעתים קרובות ניתן לעצור שריפה ולשמור אותה בחדר / האזור הראשון שהחלה מבלי שמתזים אוטומטיים אחרים היו צריכים להפעיל.

היכן מאוחסנים המים?

ישנן שונות מסוימת בין מערכות ספרינקלרים לאש היכן אוגרים המים וכיצד הם מגיעים לראש המתזים לאחר ההפעלה.

  • ממטרות אש לצינורות רטובים: במערכת צינורות רטובה, הצינורות מלאים במים הנמצאים בלחץ קל. כאשר המערכת מופעלת, המים ואז משתחררים מיד דרך הממטרות האוטומטיות המופעלות. למערכות צינורות רטובות יש את זמן התגובה המהיר ביותר והן הקלות ביותר להתקנה, אך אולי אינן אידיאליות לאזורים בהם צינורות עשויים לקפוא או כאשר נזילה עלולה להיות הרסנית.
  • ממטרות אש לצינורות יבשים: במערכת צינורות יבשה, אוויר בלחץ ממלא את הצינורות שמאחורי המתזים האוטומטיים בזמן שהמים מוחזקים מאחורי שסתום. כאשר מזרז אוטומטי מופעל, מרים את השסתום ומשתחררים מים לזרום דרך המערכת לממטרה האוטומטית המופעלת.

כל מערכות המתזים, רטובות או יבשות, מחוברות לאספקת מים ביתית דרך עליות המערכת, אשר ממוקמות בדרך כלל בחדר קומה ייעודי יחד עם מדדי המערכת ובקרותיה.

כיצד מכבים מתזי ספרינקלרים?

רבים עשויים להניח שממטרה כיבוי אוטומטית תכבה לאחר כיבוי האש או בשליטה. זה בהחלט לא המקרה.

בין אם זה לאחר כיבוי שריפה, ובין אם מתזים אוטומטי מתקלקלים או צינור נשבר, יהיה עליכם לכבות את המערכת באופן ידני כדי שזרימת המים תיעצר ותוכל לתקן / להחליף את המתזים האוטומטיים המופעלים או לקויים. מאופס.

זו הסיבה שטוב לדעת היכן נמצאים עליות המערכת. על העליות העיקריות – הצינורות המחברים את מערכת מתזי האש לאספקת המים – יהיו שסתומי בקרת מים המאפשרים לכבות ולהפעיל את זרימת המים.

במקרה של שריפה אמיתית, ככל הנראה מטפלי החירום יטפלו בצעד זה. אך במקרה של ספרינקלר או צינור אוטומטי תקול או פגום, יכול להיות רלוונטי לדעת היכן שסתום הבקרה נמצא כדי שתוכלו לכבות את המים ולמנוע נזקי מים מיותרים.

הקפידו על תחזוקה ובדיקה תקינים

על פי NFPA 25 והתקינה של מכון התקנים הישראלי , מערכות ספרינקלרים אש חייבות לעבור בדיקות ובדיקות סדירות כדי לוודא שהן פועלות כראוי.

יש לבדוק את מדדי המערכת מדי שבוע או חודשי, יש לבדוק מכשירי אזעקה ושסתומי בקרה מדי רבעון, וצינורות, אביזרי צנרת וצמידות מדי שנה. המערכת צריכה לקבל בדיקות פנימיות אחת לחמש שנים.

אלמנטים מכניים של המערכת נבדקים מדי רבעון, ומתגים מדי חצי שנה. כל המערכת צריכה לעבור בדיקות ותיוגים מדי שנה.

בעוד שבעלי מתקנים או אנשי צוות יכולים לבצע חלק מהבדיקות הבסיסיות, בדיקות ובדיקות מלאות צריכות להתבצע על ידי אנשי מקצוע כדי להבטיח מערכת מתפקדת באמת שתגן ביעילות על החיים והרכוש.

אהבתם שתפו:
צריכים גלאי עשן או מטף כיבוי עד הבית כולל התקנה?

נא למלאות את הפרטים ונציג יחזור אליכם להצעת מחיר משתלמת במיוחד עבורכם!

 חברתנו מתמחה בכל הקשור לשירות מערכות כיבוי אש מתקדמות – התקנת גלאי עשן, מטפים, ספרינקלרים ועוד

קהל לקוחותינו הינם אנשים פרטיים, לקוחות עסקיים, חברות, גופים ציבוריים, חברות סטארט אפ, מפעלים ועוד.

הטוב ביותר לבית ולעסק שלכם במחיר הוגן כולל אחריות ושרות עד הבית.

קידוש השם 1, ראשון לציון
055-9781402

מידע נוסף
כיצד להתקין מערכת ספרינקלרים

כיצד להתקין מערכת ספרינקלרים?

המורכבות של התקנת מערכת ספרינקלרים במשך למעלה מ 100 שנה, ספרינקלרים מגנים על חיים ורכוש. במבט ראשון נראה שמערכת ספרינקלרים היא מערכת פשוטה של ​​צינורות

משאבת כיבוי אש

משאבת כיבוי אש

מהי משאבת אש? משאבות כיבוי הם מרכיבים חיוניים במערכת הגנת האש של בניין, במיוחד במבנים רבי קומות. בבניינים עם מפלסים שבין 400-500 רגל ומעלה, משאבות

שווה קריאה
משאבת כיבוי אש
משאבת כיבוי אש

מהי משאבת אש? משאבות כיבוי הם מרכיבים חיוניים במערכת הגנת האש של בניין, במיוחד במבנים רבי קומות. בבניינים עם מפלסים שבין 400-500 רגל ומעלה, משאבות

קרא עוד »
צרו קשר להצעת מחיר

נא למלאות את הפרטים ונציג יחזור אליכם להצעת מחיר משתלמת במיוחד עבורכם!

דילוג לתוכן